Basgruppsdag
Några gånger om året måste man gå på basgruppsdagar, dvs träffa dem som har praktik i samma partnerområde som en själv. Detta innebär i ekerö kommun att man diskuterar och reflekterar, endast, i drygt 3½ timme.. om inte varm choklad fanns skulle jag fan inte överleva! 5 koppar blev det idag!
Hallonbergen
Var och cachade i bla hallonbergen idag.. blev förvånad över mig själv att jag mådde så dåligt av att gå omkring i det området! Helt sjukt att människor bor så! Kändes som om vi lämnat Sverige och var någon helt annan stans! Det enda som fanns var ju fula betonhus! Ingen natur, inget! Skulle aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att bo där!
Packar / tar fram vinterkläder
Jag har för många kläder, därför måste jag förvara lite på vinden. Nu när det blivit höst måste vinterkläderna fram, annars förfryser jag! Men eftersom jag i jul ska åka till Indien måste jag packa sommarkläder till det nu eftersom annars försvinner de upp på vinden.. känns ju bara lite udda! Vill ju åka nu jue!
Märit
Det var en prinsessa som var död. Åtta år bara var hon, när hon dog. Och nu skulle hon begravas, denna heta, soliga majsöndag. Hennes små kamrater skulle sjunga vid graven. "Blommande sköna dalar, hem för mitt hjärtas ro" skulle de sjunga. För den sången hade de övat i skolan hela vårterminen. Märit också.
Märit hette hon, prinsessan. Medan hon ännu levde bodde hon i en liten grå stuga alldeles vid vägkanten.
I en liten grå stuga - äsch, då var hon väl ingen prinsessa! Nej, hon var kanske inte det, när allt kommer omkring. Kanske var hon bara en banlig liten flicka. Ibland kan det vara svårt att se någon skillnad.
Märit hette hon, prinsessan. Medan hon ännu levde bodde hon i en liten grå stuga alldeles vid vägkanten.
I en liten grå stuga - äsch, då var hon väl ingen prinsessa! Nej, hon var kanske inte det, när allt kommer omkring. Kanske var hon bara en banlig liten flicka. Ibland kan det vara svårt att se någon skillnad.
Imitation
Barnet: Nobody don't like me
Mamman: No, say, "Nobody likes me"
Barnet: Nobody don't like me..
Mamman: No, now listen carefully; say "Nobody likes me"
Barnet: Oh! Nobody don't LIKES me
Mamman: No, say, "Nobody likes me"
Barnet: Nobody don't like me..
Mamman: No, now listen carefully; say "Nobody likes me"
Barnet: Oh! Nobody don't LIKES me
Det finns alltid nya saker att lära sig..
..ingen är någonsin fullärd. Idag lärde jag mig hur man använder en kopiator, eller rättare sagt hur man använder skolans kopiator med kort och betalning och sånt. Men det viktigaste som jag lärde mig var att man måste logga ut från kopiatorn också, annars använder någon annan mitt konto för att kopiera. Vart logiken fanns i att man måste gå tillbaka till "print"-funktionen för att logga ut, det förstod jag dock inte! Fullkomligt oförståeligt!
20 september †
Idag var det 7 år sedan som våran lärare kom in i klassrummet med ett stearinljus och berättade för oss att Johan, våran klasskamrat, hade dött i cancer. Vi alla visste att det skulle hända någon gång eftersom han var väldigt sjuk, ändå kom det som en chock för oss alla! Varje år denna dag så har jag skänkt en tanke åt honom. Jag stod honom nog inte så nära, ändå känns det viktigt för mig att komma ihåg honom varje år den 20de september.
Johan *14 juni 1987 †20 september 2002
Johan *14 juni 1987 †20 september 2002
Ledig dag som egentligen inte ska vara ledig
På vårat schema står det att vi skulle ha basgruppsdag (dvs träff med alla som har samma partnerområde (dvs alla som har VFU (Praktik) i samma kommun/område)). Detta fixas av kommunen själv och har inget att göra med LHS (SU) bortsett ifrån datum. Tror ni att Ekerö har fixat nått eller att ens informerat om det!? Nepp! Samma sak gäller för de andra i min klass, jag börjar tro att det blivit något fel på vårat schema, att våran virriga lärare har gjort något fel! Iaf så sket vi i att åka nån stans eftersom vi inte visste vart eller när så idag blev vi alltså lediga:) Eller lediga och lediga.. vi har typ massor av läxor att göra, så det är vad jag gjort idag! Jag har skrivit min VFU-rapport (eller vad man nu ska kalla den), har skrivit om mina språklekar som jag haft inne hos 6-åringarna. Efter det har jag börjat läsa boken "Att förstå barns tankar" som jag nu snart är klar med.. det är trist att läsa, även fast boken är ganska intressant!
Just nu försöker jag övertala min syster om hur man hanterar en purjolök, men hon vill inte lyssna på mig.. tror jag ger upp och återvänder till min bok istället!:P
Just nu försöker jag övertala min syster om hur man hanterar en purjolök, men hon vill inte lyssna på mig.. tror jag ger upp och återvänder till min bok istället!:P
Språklekar
Jag är just nu ute på praktik för kursen läs- och skrivpedagogik. Uppgiften var att ha 2 st språklekar med en förskoleklass och sedan skriva om dessa.
Dessa gjorde jag:
Viskningsleken
Till Fjärilarna viskande jag:
"Jag har en grön strumpa" vilket i slutet blev "Här är jag"
Nästa viskade jag "Zebran är randig på onsdagar" vilket blev "uninumum"
Till Ödlorna viskade jag:
"Vi ska fara till söderhavet" och det blev "umbibjörnen"
Sedan "Syrran red på en elefant i indien" som blev "diomdimman"
Bokstavsleken (som går ut på att komma på ett nytt djur på sista bokstaven av föregående djur)
I gruppen fjärilarna blev djuren:
Orm-Mask-Katt-Tupp-Papegoja-Apa-Anka-And-Dromedar-Råtta-Antilop-Padda-Aborre-Elefant
I gruppen ödlorna blev djuren:
Björn-Nyckelpiga-Apa-Anka-Aborre-Elefant-Tupp-Papegoja-And-Delfin-Näbbmus-Säl-Lejon-Noshörning-Groda
Alla eleverna var jätteduktiga, vissa behövde mer hjälp än andra men det är självklart att det blir så. Vissa kan mer än andra och vissa fick svårare bokstäver än andra. Men jag är väldigt nöjd med resultatet!:)
Dessa gjorde jag:
Viskningsleken
Till Fjärilarna viskande jag:
"Jag har en grön strumpa" vilket i slutet blev "Här är jag"
Nästa viskade jag "Zebran är randig på onsdagar" vilket blev "uninumum"
Till Ödlorna viskade jag:
"Vi ska fara till söderhavet" och det blev "umbibjörnen"
Sedan "Syrran red på en elefant i indien" som blev "diomdimman"
Bokstavsleken (som går ut på att komma på ett nytt djur på sista bokstaven av föregående djur)
I gruppen fjärilarna blev djuren:
Orm-Mask-Katt-Tupp-Papegoja-Apa-Anka-And-Dromedar-Råtta-Antilop-Padda-Aborre-Elefant
I gruppen ödlorna blev djuren:
Björn-Nyckelpiga-Apa-Anka-Aborre-Elefant-Tupp-Papegoja-And-Delfin-Näbbmus-Säl-Lejon-Noshörning-Groda
Alla eleverna var jätteduktiga, vissa behövde mer hjälp än andra men det är självklart att det blir så. Vissa kan mer än andra och vissa fick svårare bokstäver än andra. Men jag är väldigt nöjd med resultatet!:)
En natt ute..
Var på Harry B James igår från typ 10 till 03 med Marcus, Micke, Jenni, Alex, Danne och Alexandra! Hade det väldigt trevligt, speciellt när vi fick ett bord att sitta vid också;) Va hemma typ 04 och nu är jag uppe igen.. vilket betyder att jag inte fått mycket sömn! Marcus har fått för sig att ställa mobilen på väckning och den har ring var typ 5e minut i 1½ timme.. jag lessnade och gick upp medan han fortfarande ligger kvar i sängen och vägrar vakna, det var han som igår sa att han skulle upp och springa vid 6 och sen städa för att sedan åka och jobba.. vad bra det går med de planerna! NOT!
Det tog 19 år på mälaröarna..
..men nu har jag sett mitt första vildsvin! Folk kanske tror att man ser dem hela tiden här ute men så är det verkligen inte! Han sprang ut typ 20 meter framför en ambulans i filen bredvid och ca 50 meter framför oss.. tänk om vi varit några hundradels sekunder tidigare.. då kanske vi hade krockat och varit döda nu!
EnBildOmDagenVecka - Dag 7 (försenad pga ej fungerande dator)

EnBildOmDagenVecka - Dag 6

EnBildOmDagenVecka - Dag 5

EnBildOmDagenVecka - Dag 4

Ett annat sätt att se världen på
Jag träffade en kvinna på bussen idag, hon kom fram till mig och frågade om jag kunde hjälpa henne. Hon räckte fram sin mobil och sa "naim" och sen "kan inte läsa". Först förstod jag inte vad hon ville men jag tog emot mobilen och försökte fråga henne vad det var hon ville att jag skulle göra men det enda hon sa var "naim". Eftersom jag uppfattade det som "name" gick jag in i adressboken, och först där kom jag på att "naim" kanske var ett namn. Jag sökte därför på n, och och fick fram som första namn "Naim". Jag lämnade tillbaka telefonen men hon bara stirrade på den frågandes. Jag frågade om hon ville ringa och hon nickade, hon förstod alltså inte ens hur man ringde någon, så även det fick jag göra åt henne. Hon tog telefonen och pratade, när hon pratat färdigt räckte hon fram mobilen till mig igen och sa "stänga", då jag trodde att hon menade att jag skulle avsluta samtalet. Då samtalet redan var avslutat tog det en stund innan jag förstod att hon ville att jag skulle låsa mobilen igen. Hon säger sedan tack och säger att det är första gången så hon förstod inget.
Hon var från utlandet, möjligtvis mellanöstern, så att hon inte kunde svenska särskilt bra var förståeligt. Men att hon varken kunde läsa eller använda en mobil var lite skrämmande och tankeväckande. Det vi tar som en självklarhet är en stor utmaning för dem. Det är inte självklart för dem att man lär sig läsa och skriva, det är inte något som alla kan. Om vi svenskar ser en vuxen svensk människa som inte kan läsa eller skriva tror vi att det är något fel på personen eftersom nästan alla i Sverige lär sig läsa och skriva vid 7 års ålder. Men i andra länder är detta ingen självklarhet! Jag är lite insatt i detta just nu eftersom jag läser läs- och skrivpedagogik på universitetet så jag tycker detta var väldigt intressant att se och det gav mig en påminnelse att alla inte har det lika bra som vi har! Vi pratar om barnens sätt att lära sig att läsa och skriva, men alla barn kommer inte att kunna få den möjligheten! Detta är hemskt och det måste göras något åt det! Det är inte på något sätt rättvist att vissa barn ska få gå i skolan och lära sig att läsa och skriva medan andra inte ska få det! Det borde inte spela någon roll vilket land man kommer ifrån, men tyvärr gör det de. Olika länder har olika resurser och alla kan inte ge medborgarna i landet de rättigheter som de borde ha.
Om vi sedan ska prata elektronik, att hon aldrig använt en mobil förut. För oss i denna generation är det väldigt svårt att förstå. För oss finns mobiler överallt och alla kan använda dem, även 7-åringar går runt med en egen mobil nu för tiden. Det kan vara svårt för dagens barn och ungdomar att förstå att det inte alltid har varit som det är nu. Att kvinnan inte har använt en mobil innan behöver inte alls ha något att göra med att hon inte kommer ifrån Sverige, vilket kan vara ens första tanke, utan har svarare med hennes ålder (som jag uppskattar till runt 50-60) att göra. Världen förändras så otroligt mycket på bara några år och det är hela tiden nya saker som vi måste välja oss med. Hur kommer världen att se ut om 40 år när våra barnbarn växer upp? Vad kommer att vara helt självklart för dem och helt främmande för oss?
Hon var från utlandet, möjligtvis mellanöstern, så att hon inte kunde svenska särskilt bra var förståeligt. Men att hon varken kunde läsa eller använda en mobil var lite skrämmande och tankeväckande. Det vi tar som en självklarhet är en stor utmaning för dem. Det är inte självklart för dem att man lär sig läsa och skriva, det är inte något som alla kan. Om vi svenskar ser en vuxen svensk människa som inte kan läsa eller skriva tror vi att det är något fel på personen eftersom nästan alla i Sverige lär sig läsa och skriva vid 7 års ålder. Men i andra länder är detta ingen självklarhet! Jag är lite insatt i detta just nu eftersom jag läser läs- och skrivpedagogik på universitetet så jag tycker detta var väldigt intressant att se och det gav mig en påminnelse att alla inte har det lika bra som vi har! Vi pratar om barnens sätt att lära sig att läsa och skriva, men alla barn kommer inte att kunna få den möjligheten! Detta är hemskt och det måste göras något åt det! Det är inte på något sätt rättvist att vissa barn ska få gå i skolan och lära sig att läsa och skriva medan andra inte ska få det! Det borde inte spela någon roll vilket land man kommer ifrån, men tyvärr gör det de. Olika länder har olika resurser och alla kan inte ge medborgarna i landet de rättigheter som de borde ha.
Om vi sedan ska prata elektronik, att hon aldrig använt en mobil förut. För oss i denna generation är det väldigt svårt att förstå. För oss finns mobiler överallt och alla kan använda dem, även 7-åringar går runt med en egen mobil nu för tiden. Det kan vara svårt för dagens barn och ungdomar att förstå att det inte alltid har varit som det är nu. Att kvinnan inte har använt en mobil innan behöver inte alls ha något att göra med att hon inte kommer ifrån Sverige, vilket kan vara ens första tanke, utan har svarare med hennes ålder (som jag uppskattar till runt 50-60) att göra. Världen förändras så otroligt mycket på bara några år och det är hela tiden nya saker som vi måste välja oss med. Hur kommer världen att se ut om 40 år när våra barnbarn växer upp? Vad kommer att vara helt självklart för dem och helt främmande för oss?
EnBildOmDagenVecka - Dag 3

EnBildOmDagenVecka - Dag 2
